ראשי עיצוב גני ילדים
עיצוב גני ילדים- מלכי לוין PDF דוא


עיצוב סביבה חינוכית המשרתת את ילדי הגן, צוות העובדים והגננות וכן כן גם ההורים.

אנו כבני אדם חיים ונושמים בתוך הסביבה בה אנחנו נמצאים בין אם זה בעבודה בבית, בבית הספר או בגן בשלב כזה או אחר של חיינו, יש את הסביבה בה אנו חיים ישנים ואת המרחב שהוא המקום הפיזי בו מתרחשים אירועים, הסביבה מתייחסת למכלול האזורים והמרכיבים המושפעים מפעילות בני אדם במרחב וזה האזור בו ההשפעה האנושית היא ברמה מסוימת ומשתנה בהתאם לאזורים בהקשרים השונים.

המרחב, שעומד לרשות המשתמשים שהמקרה שלנו הם הילדים בגילאים כאלה ואחרים, המרחב יכול להיות מחולק לחדרים, מבנים, מפלסים וגם לחלל אחד גדול אשר ניתן יהיה לחילוק באמצעות משחקי צבעים, עימוד ריהוט, גבולות גדלים וכדומה.
הצורך, והכוונה לקווים המנחים, לדוגמה תינוקייה תעוצב בצורה יותר רכה עם אלמנטים יותר ויזואליים כשהדגש הוא על כל עניין החושים, הראיה, השמיעה המגע והריח בו בזמן שכשנעצב גן לילדים בוגרים יותר יהיו דגשים יותר על צרכים דידקטיים כאלה ואחרים ברמות השונות.

קיימים נתונים ברורים אשר יש לקחת בחשבון והם כמובן העובדה שהחלל אותו אנו מעצבים הואחלל אשר אמור לתת מענה בראש ובראשונה לילד ברמה החינוכית וזה אומר הקניית כלים בסיסית לשימוש בחושים, באינסטינקטים וכל זאת דרך הגירוי הוויזואלי ודרך הלמידה עצמה, במשחק אישי ו/או קבוצתי, ישנה תיאוריה שאומרת שכל אדם מיוחד בזכות מה שיש לו מבחינת נתונים בסיסיים, ושכל מה שאדם צריך לדעת נמצא בתוכו רק צריך לעזור לו להוציא את הדברים האלההחוצה וללמוד כיצד להשתמש בהם וכאן בעצם נכנס כל עניין הלמידה והאינטראקציה בין האדם לבין האנשים המקצועיים אשר תפקידם לכוון אותו, להסביר לו ולעזור לו להבין ולהשיג יעדים.

איך מתחילים ומאיפה?

ישנם 4 נקודות אשר יש להבין לפני בכלל שמתחילים לתכנן והחשוב ביותר הוא התכנון.

1. המבנה עצמו והגבולות שלו, כלומר, ישנם מגבלות פיזיות בשטח מהם לא ניתן לברוח ויש לקחת אותם בחשבון שכן מה שיש זה מה יש, אי אפשר להסתמך על חדרים שאין, אזורים שאינם ניתנים לשימוש וכדומה.
בשלב זה יש לקחת בחשבון את כל הפרטים הפיסיים של המבנה והאזור, גודל המבנה והחלוקה הקיימת לחללים למבנים וכדומה, מיקום המבנה מבחינה גיאוגרפית שכן יש לקחת בחשבון שאנשים אמורים להביא את הילדים למבנה הזה מידי בוקר, כבישים, שבילי גישה, חניה וכדומה.
האזור האקלימי בו ממוקם המבנה, אזור חם אזור קר, בכל ימות השנה עם דגש על חורף וקיץ, כמות השמש על החצר בשעות הבוקר הצהריים ואחר הצהריים וכמובן מיזוג וחימום המבנה בצורה מספקת.

2. מטרת החלל, מה עתיד להיות בחלל ולאיזה שימושים.
פה נכנס בראש ובראשונה עניין הקונספט, ישנם מבנים להם הקונספט ברור מאוד והוא אבן דרך בכל עיצוב המבנה והסביבה ויש מבנים שנמצאים תחת הכותרת בית ספר, גן ילדים, תינוקיה וכדומה ואמורים לתפקד פונקציונאלית ובו בזמן להיות אסטטיים, מזמינים ומיוחדים בדרכם שלהם.
במקביל להגדרת האזורים יש נתון שמאוד חשוב להתייחס אליו והוא גילאי הילדים והצרכים הנדרשים לילדים ולצוות, הווי החיים וסדר היום בגן וכמובן הדברים אשר ברורים מאליהם דוגמת בטיחות וכדומה, דברים אשר חובה שישתלבו בכל דרך אפשרית בעיצוב הגן.

3. חלוקת החלל לאזורים ובחירת חומרים.
החלוקה לאזורים דוגמת אזור האכלה, אזור משחק, פינות הגן דוגמת פינת ספר, רופא, מטבח וכדומה.
בחירת חומרים לאזורי משחק, טקסטורות במשטחים, צבעוניות וכדומה, בהתאם לגילאי הילדים ולצרכים החינוכיים שלהם.
חלוקת החלל אומנם מתייחס לחלל הגן אבל בל נשכח שיש את החצר שגם עליה יש לשים דגש חזק וברור לעיתים תכנון נכון של חצר הגן חשוב באותה מידה כמו תכנון פנים הגן ואף יותר, בל נשכח שהילדים עוברים מהבית לבית הספר אן לגן ושניהם מבנים סגורים וחצר המבנה זה דבר חשוב ביותר.

4. לוחות זמנים ותקציבים, ואומר מה כמה ומתי, כמה יעלה, מתי מתחילים ושלבי התקדמות ופתיחת הגן לקליטת ילדים.
תכנון תקציב נכון חשוב מאוד כאשר מתחילים לעצב מבנה, לפני הכל יש להבין שקניות זה דבר שאין לו סוף וגן ילדים זה בור בלי תחתית בכל מה שקשור לקניות, לכן לא קונים כסא לפני שלא הכל מתוכנן וברור ורשום, כנ"ל לגבי צעצועים, מתקני חצר, משטחים וציוד לגן.
במקביל יש את עניין ה"שיפוץ", ברמה כזו או אחרת, כלומר מתי מתחילים את השיפוץ ומתי הוא נגמר כשברור שיש תקופת זמן שיש לקחת בחשבון לסידורים אחרונים לפני פתיחת הגן.


לסיכומו של עניין עיצוב גן זהו תהליך כמו כל תהליך אחר בחיים, יש לקחת אותו ברצינות, לתכנן אותו לפרטים, לקחת בעלי מקצוע שיעזרו במידת הצורך והכי חשוב ליהנות מהתהליך ולעשות אותו באהבה, ולא לשכוח גם ברגעים הכי לחוצים כל שיפוץ מגיע לסופו :)

ב ה צ ל ח ה ....

לוין מלכי, עיצוב גני ילדים
נייד: 052-2256812
פקס: 153-77-5256812
www.malki-levin.com
Mail: " spambots, JavaScript -